Produkcja

POS-taw na POS-y!

15/05/2021

Jeśli myślicie, że POS-y to wymysł czasów współczesnych, bardzo się mylicie. Pierwsze „materiały promocyjne“ pojawiały się już w starożytnej Grecji w  postaci wyskrobanych na ścianach napisów lub jako mozaikowe szyldy na frontach sklepów. Dziś POS-y przyjmują bardzo różne formy i są nieodzownym elementem strategii marketingowych, promocyjnych i prosprzedażowych. Warto je znać i warto wykorzystać ich siłę w punkatach sprzedaży. Są bowiem najlepszym sposobem na informowanie klientów o promocjach, nowościach, konkursach, przy jednoczesnym zachęcaniu do zakupów.

POS, czyli…?

Potocznie nazywane POS-ami, a fachowo POSM-ami („point of sales materials“, czyli w wolnym tłumaczeniu „materiały promocyjne przeznaczone do punktów sprzedaży“), to właściwie wszystkie materiały przeznaczone do promocji i reklamy artykułów w przestrzeni handlowej (oraz przed nią). Mogą być wykonane z różnych surowców, w różnych formatach i znaleźć się dosłownie w każdym miejscu punktu detalicznego – na półkach oraz nad nimi, na ścianach, na podłodze, pod sufitem, w witrynach i tuż obok kasy. POS-em jest zarówno plakat, naklejka, wobbler, stand promujący nowy rodzaj produktów, zawieszka na butelce, jak również torebka na pieczywo, na której producent lub właściciel sklepu umieścił swoje logo. Wszystko, co znajduje się w przestrzeni punktu sprzedaży (ale też i to, co klient może zabrać ze sobą do domu, np.: katalog, ulotka, folder), a wspomaga sprzedaż lub ułatwia komunikację z klientem, jest POS-em.  

 

Sprzedają, promują, budują wizerunek

Główną funkcją materiału POS jest zakomunikowanie konsumentowi o istnieniu konkretnego produktu czy usługi, przybliżenie unikalnych cech reklamowanego towaru oraz rozbudzenie w Kliencie potrzeby dokonania zakupu poprzez oddziaływanie wprost lub na jego podświadomość. POS-y wyróżniają produkty na tle innych, utrwalają ich wizerunek i przyczyniają się do budowania wizerunku samej marki. Z wieloletniego doświadczenia agencji 4Mat, współpracującej zarówno z międzynarodowymi brandami jak i detalistami, możemy śmiało powiedzieć, że materiały POS wzmacniają nie tylko sprzedaż, ale również utrwalają więź konsumenta z marką oraz… z detalistą. I nawet jeśli przez niektórych właścicieli małych sklepów uważane są za wroga sprzedaży (bo „zaśmiecają“, bo „zagracają“, bo „denerwują“ klientów) w rzeczywistości są jej sprzymierzeńcem. To, jak będą się prezentowały w punkcie sprzedaży, czy będą atrakcyjne dla klientów, zależy tylko od przemyślanej strategii właściciela sklepu obejmującej odpowiedni dobór nośników, ich wygląd, format i charakter. A wybór POS-ów mamy naprawdę ogromy.

 

Na oknie, w lodówce i pod sufitem

Aby uświadomić sobie jak wiele istnieje możliwości wprowadzenia POS-ów do punktu sprzedaży, wybierzemy się na „spacer“ po niewielkim osiedlowym sklepie, podczas którego opowiemy o konkretnych przykładach materiałow promocyjnych, ich funkcji, rozmieszczeniu i sposobie oddziaływania.

Witryna i wejście do sklepu to miejsce, w którym spotykamy się z naszym potencjalnym klientem i właściwie już tam – zanim zdąży wyjąć z kieszeni portfel – rozpoczyna się akt sprzedaży. Nie trzeba więc wspominać, że przestrzeń przed sklepem powinna być szczególnie zadbana (czysty chodnik, opróżniany regularnie kosz na śmieci, itp.). Wejście do sklepu to najlepsze miejsce na pierwsze POS-y w postaci plakatów, naklejek mało- i wielkoformatowych, potykaczy z informacjami o konkretnych produktach lub aktualnych promocjach obowiązujących w sklepie. Tutaj sprawdzą się również wszelkie zewnętrzne materiały reklamowe jak flagi, flagietki, podświetlane kasetony z reklamami lub nazwą sklepu, a nawet niewielka, zewnętrzna „strefa relaksu“ w okresie letnim, w której ustawimy stolik z firmowym parasolem (również zaliczanym do POS-ów). Aby POS-y zachęcały klientów do zakupów i spełniały swoją funkcję promocyjną, niezależnie od tego czy przeznaczone są do ekspozycji przed sklepem czy w jego wnętrzu, muszą być przede wszystkim estetyczne i atrakcyjne. Podarte chorągiewki, zakurzony lub ochlapany błotem potykacz, wypłowiałe plakaty/naklejki w witrynach oraz pęknięty, sklejony taśmą kaseton – nie zrobią na nikim dobrego wrażenia. 

Po przekroczeniu progu sklepu, w zależności od jego wielkości, możemy umieścić materiały promocyjne właściwie w każdym miejscu: na półkach w bezpośrednim sąsiedztwie produktów, podwiesić je pod sufitem, zamontować na frontach regałów (np. w formie tzw. krawatów), nakleić (naklejki podłogowe z reklamami produktów mogą przybrać formę „śladów/tropów“ prowadzących do danej półki) lub postawić na podłodze (różne formy stojących dispay’ów). POS-y przygotowane przez niektóre marki mogą pełnić również rolę stałego wyposażenia sklepu – są to najczęściej lodówki na napoje konkretnego koncernu lub podświetlane regały na alkohole danego dystrybutora. Tego typu POS-y nie tylko zachęcają klientów do zakupów swoim estetycznym, atrakcyjnym wyglądem, ale są również efektownym elementem wystroju wnętrza sklepu, za który właściciel nie ponosi żadnych kosztów. Są bowiem przekazywane przez przedstawicieli handlowych i służą promocji oraz reklamie wybranych marek.

Ostatni etap zakupów, czyli stanowiska kasowe, to także doskonałe miejsce, w którym mogą (i powinny) pojawiać się POS-y. Przy kasie możemy wystawić na specjalnych stojakach katalogi, ulotki i inne drukowane materiały. Tutaj powinny znaleźć się również informacje o trwających konkursach i promocjach, a na podwieszanych dyspenserach czy „krawatach“ – produkty impulsowe (gumy do żucia, zapalniczki, baterie, małe opakowania przekąsek). Przy kasie warto też umieścić ekspozycję nowego produktu albo usługi, które zamierzamy niebawem wprowadzić do sprzedaży. To najlepsze miejsce, żeby klient zapamiętał taką informację.

 

POStaraj się o niego

Powiedzieliśmy już o POS-ach, ale… skąd je wziąć? Wbrew pozorom to wcale nie jest takie trudne. Każda marka, w zależności od strategii i rodzaju swoich artykułów, produkuje wiele oryginalnych materiałów promocyjnych przeznaczonych do punktów sprzedaży. Niekiedy są to samodzielne kartonowe standy z miejscem na produkty,  innym razem naklejki, wobblery, shelfstoppery, świecące ramki wyróżniające produkt spośród innych na półce, a także wszelkiego rodzaju zawieszki na butelki czy słoiczki, np. z przepisami kulinarnymi wykorzystującymi USP – unikalne walory danego produktu. Każdy z tych materiałów właściciel sklepu może otrzymać od przedstawiciela handlowego konkretnego brandu albo bezpośrednio od producenta. Wystarczy tylko zapytać jakiego rodzaju POS-ami firma dysponuje, zastanowić się czy będą odpowiednie do naszego punktu sprzedaży i zgłosić chęć ich wykorzystania. Przedstawiciele handlowi na pewno nie odmówią pomocy w zorganizowaniu i zainstalowaniu odpowiednich materiałów promocyjnych – stanowią one bowiem doskonałe wsparcie sprzedaży. Dla nich ważna jest nie tylko implementacja POS-ów promujących produkt, informujących o nowościach, akcjach konkursowych czy towarzyszących aktualnej kampanii reklamowej w mediach, ale również otrzymanie od właścicieli sklepów informacji zwrotnej, czy dany POS sprawdził się, pomógł zwiększyć sprzedaż, wzbudzał zainteresowanie lub zachęcał do wzięcia udziału np. w loterii. Z doświadczenia Agencji 4Mat, współpracującej od lat z wieloma markami i produkującej materiały POS wiemy, jak cenne są powyższe opinie. Dzięki nim trafnie możemy określić, jakie materiały są najbardziej skuteczne, na jakie formy i akcje promocyjne klienci zwracają szczególną uwagę i które z nich zapadają im w pamięć. Cenne są również wskazówki techniczne dotyczące estetyki, jakości i trwałości  materiałów, z których zostały wykonane POS-y, sposobu oraz stopnia skomplikowania ich montażu i demontażu. To niezwykle istotne, gdyż wszelkiego rodzaju materiały służące promocji powinny być atrakcyjne, profesjonalnie wykonane oraz łatwe w zastosowaniu i wymianie. Jeśli z jakiegoś powodu są uszkodzone, wadliwe należy je niezwłocznie usunąć, aby nie odstraszały klientów i nie zagrażały ich bezpieczeństwu.

 

Sklep to też marka

Każdy punkt sprzedaży detalicznej, choćby był to najmniejszy sklep osiedlowy, sam w sobie jest marką. Dlatego często zdarza się, że oprócz POS-ów dostarczanych przez producentów i dystrybutorów sprzedawanych w nim towarów, sam przygotowuje komunikację mającą na celu promocję własnej działalności. Papierowe torebki z nadrukowanym logo sklepu i np. informacją o możliwości zamówienia świeżych artykułów przez telefon, własne etykiety cenowe dopasowane do wystroju wnętrza lub samodzielnie zaprojektowane tabliczki z nawigacją strefową (informującą o działach: nabiał, pieczywo, warzywa, słodycze itp.) świadczą o tym, że właściciel sklepu dba o budowanie wizerunku własnej firmy i ma świadomość własnej marki. Czasem wystarczy wprowadzić do wystroju sklepu kilka elementów wyraźnie określających jego wyjątkowy charakter i klimat, żeby osiągnąć sukces. Można tradycyjny regał z pieczywem zastąpić odrestaurowanym kredensem w stylu retro, a warzywa zamiast w plastikowych skrzynkach ustawiać w wiklinowych koszach z logo i już mamy swój prywatny POS – element, który będzie wspomagał sprzedaż w naszym sklepie i podkreśli jego unikalny charakter. Osobistym POS-em jest także serdeczny uśmiech właściciela, kilka miłych słów na dzień dobry i kartka z życzeniami na Nowy Rok. To nie są działania, które wymagają dużych nakładów finansowych, a wpływają na klienta równie skutecznie, co zabawny wobbler przy półce z produktami, czy efektowny, podświetlany kaseton przed wejściem.

 

Poznaj najpopularniejsze POS-y i dobierz najbardziej odpowiednie do swojego punktu sprzedaży

sticker – naklejka. Może być niewielka, naklejana bezpośrednio na produkt (lub w jego pobliżu) albo wielkoformatowa (naklejana np. na chłodnie, lady, witryny sklepowe, podłogę itp.)

booklet – rodzaj wielostronnicowej, składanej, samoprzylepnej miniulotki. Umożliwia przekazanie dużej ilości informacji na pojedynczej etykiecie umieszczonej na niewielkiej powierzchni produktu

wobbler – niewielka, ruchoma reklama przyczepiana do półki z produktami za pomocą przezroczystego paska tworzywa lub aluminiowego wysięgnika czy sprężyny

shelf-liner – listwa reklamowa umieszczona bezpośrednio na brzegu półki

dyspenser – stojak z „kieszeniami“, przeznaczony do prezentacji i „wydawania“  drukowanych materiałów promocyjnych oraz drobnych produktów

topper – element informacyjno-reklamowy umieszczony nad półką/regałem lub u szczytu standu czy innej formy eksponującej produkty, stanowiący główny wyróżnik

hanger – wisząca forma POS-a typu plakat, tablica, plansza lub reklama przestrzenna zawieszana najczęściej pod sufitem

krawat – wąski, podwieszany pasek, wykonany z tworzywa sztucznego, do którego za pomocą klipsów lub haczyków przyczepione są promowane produkty (np. paczki z przekąskami, jednorazowe maszynki do golenia itp.), gotowe do „zrywania“ przez klientów. Niekiedy krawatem nazywany jest wąski podwieszany display z półkami/ indywidualnie zaprojektowanymi uchwytami, umieszczany zazwyczaj przy półkach regałów

bilonownica – podkładka wykonana z grubego szkła lub tworzywa z indywidualną grafiką – reklamą, przeznaczona do wydawania reszty

flagietki – niewielke chorągiewki reklamowe (trójkątne lub prostokątne) montowane na sznurku

roll-up – zwijane do zazwyczaj aluminiowej kasety medium z nadrukiem reklamowym, które po rozłożeniu przypomina rodzaj wysokiego, wolnostojącego plakatu

pole sign (bocian) – tablica reklamowa zamocowana na jednej lub dwóch rurkach/nogach, umieszczana zazwyczaj na stołach ekspozycyjnych lub po środku wysp paletowych

display – zazwyczaj rodzaj wielopółkowego regału/stojaka o charakterze krótkoterminowym (wykonany z tektury) lub dłogoterminowym (wykonany z materiałów permanentnych), przeznaczonego do ekspozycji produktów

lightbox – podświetlana reklama w formie kasetonu z umieszczonym w środku plakatem lub naniesioną grafiką reklamową czy logotypem

potykacz – trójkątny stojak wykonany z dwóch tablic reklamowych połączonych górną krawędzią, przeznaczony do ekspozycji przed wejściem do punktów sprzedaży