Outsourcing

Outsourcing sił sprzedaży

02/07/2021

Według definicji outsourcing sił sprzedaży, to zlecanie wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym, procesów niezbędnych do funkcjonowania danego przedsiębiorstwa.

To jeden z najskuteczniejszych sposobów optymalizacji procesów biznesowych, daje wolność i elastyczność w prowadzeniu biznesu, jednocześnie oszczędzając czas, pieniądze i uwalniając zasoby w ramach danej firmy. Jako 4MAT, w ramach tej usługi, umożliwiamy Klientom korzystanie z naszego doświadczenia i zasobów, by mogli skupić się na rozwoju swojej działalności. 

 

Dla jakich branż

Model zewnętrznych sił sprzedaży będzie dobry dla firmy z każdej branży, która ma wyodrębniony dział sprzedaży mobilnej lub tworzy siatkę dystrybucji. Branże, które najczęściej korzystają z outsourcingu sił sprzedaży to: FMCG, farmaceutyczna, medyczna, finansowa, przemysłowa i motoryzacyjna.

 

Dlaczego warto wdrożyć

W ramach tego rozwiązania firma płaci za kompletną usługę, bez konieczności inwestowania w infrastrukturę, angażowania zasobów i kapitału w obszar obsługiwany przez outsourcing. To oszczędność czasu na rekrutację sprawdzonego, odpowiednio sprofilowanego personelu, dopasowanego do konkretnego projektu, specyfiki branży i produktu. To także oszczędność czasu na wdrożenia, szkolenia, nadzorowanie, rozliczanie, administrację. Oszczędność kapitału na niezbędne narzędzia pracy i zarządzanie nimi (flota, laptop, aplikacja do raportowania, telefon itp.) oraz obniżenie kosztów stałych w przedsiębiorstwie (pracownicy, powierzchnia biurowa, media). Outsourcing sił sprzedaży to zarówno projekty stałe, jak i czasowe. Coraz częściej Klienci są zainteresowani krótkimi, sezonowymi projektami, ponieważ firmom nie opłaca się budować własnych struktur na kilka miesięcy. Skorzystanie z outsourcingu sił sprzedaży to również dostęp do wiedzy i doświadczenia naszych ekspertów, bez konieczności ich zatrudniania, co umożliwia stworzenie i wdrożenie spójnej strategii, obejmującej także usługi dodatkowe np. merchandising, kampanie promocyjne, badania półkowe czy produkcję materiałów POS. Dzięki temu organizacja sprawnie zareaguje na zmiany rynkowe bez konieczności angażowania własnego zespołu.

 

Na co zwrócić uwagę

W pierwszym kroku należy określić nasze szczegółowe oczekiwania, co pomoże znaleźć zewnętrznego dostawcę najlepszego dla naszych celów. Ważne będą elastyczność i szybkość działania oraz dysponowanie odpowiednimi zasobami ludzkimi przez przyszłego partnera. Po wybraniu dostawcy określamy zasady współpracy, wymagania i obowiązki po jednej i po drugiej stronie w stosownej umowie. Przy implementacji takiego rozwiązania istotne jest określenie na jakim rynku będziemy prowadzić działania: tradycyjnym czy nowoczesnym. Od tego zależy strategia działania. Dla optymalnej dystrybucji i rozwijania sprzedaży na rynku tradycyjnym bardzo ważne jest budowanie relacji z podmiotami, natomiast w rynku nowoczesnym nie będą miały takiego znaczenia, ponieważ tutaj decyzje są podejmowane na linii KAM (Key Account Manager) – kupiec. Po określeniu rynku przystępujemy do sprecyzowania profilu poszukiwanych osób, kompetencji oraz określamy zakres i cele sprzedażowe. Po dobrym przygotowaniu przychodzi czas na uruchomienie projektu.

 

Wsparcie 4MAT 

Potrzebujesz rozwinąć zespół sprzedażowy, ale nie chcesz angażować swojego czasu i zasobów? Jako agencja marketingowa 4mat chętnie wesprzemy Cię naszymi zespołami: przedstawicieli handlowych, ambasadorów marki, merchandiserów mobilnych czy też promotorów marki. Skontaktuj się z nami, by poznać szczegóły.