Merchandising

Merchandising

25/06/2021

Często nie zdajemy sobie sprawy, że jako konsumenci jesteśmy permanentnie poddawani działaniom merchandisingowym. Na półce sklepowej najtańszy towar jest ułożony na dole, najdroższy na górze, a my najczęściej patrzymy na wprost bądź do góry. Natomiast najczęściej wybierane produkty, czyli te ze średniej półki cenowej i średniej jakości umieszczane są na poziomie oczu oraz na wyciągnięcie ręki.

Taka sztuka prezentacji produktu to właśnie merchandising – szereg działań wpływających na zachowania klientów poprzez wystrój sklepu i sposób prezentacji produktów. Służy zwróceniu uwagi klienta na dany produkt i zainicjowaniu sprzedaży. To świetny sposób na zdobycie przewagi nad konkurencją i zwiększenie odsprzedaży, więc jest idealnym działaniem dla wielkopowierzchniowych sieci sprzedaży detalicznej. Oprócz odpowiedniej prezentacji towaru na półkach równie ważne są: wystrój sklepu, zapach i muzyka w tle. Wszystkie te czynniki powinny tworzyć spójną całość, skłaniającą Klienta do wejścia do sklepu, zakupów oraz powrotu za jakiś czas. 

 

Rodzaje merchandisingu

Merchandising ilościowy – czyli zapewnianie dostępności towaru oraz zwiększanie widoczności ekspozycji poprzez: rozszerzanie ekspozycji; ułożenie towaru na hot point; staranne ułożenie towaru; dbałość o czystość.

Merchandising jakościowy – to zapewnianie dostępności towaru na półce zgodnie ze standardami sieci handlowych.

Merchandising mobilny – dbałość o odpowiednią ekspozycję produktów i prowadzenie działań promocyjnych mobilnie.

Wliczamy tu także różnego rodzaju przebudowy, bieżące uzupełnianie etykiet produktu, a także szeroko rozumiane dbanie o wygląd całej ekspozycji czy sklepu. Profesjonalnie zrealizowany merchandising sprawi, że produkt zostanie dostrzeżony przez klienta, zaowocuje zainteresowaniem go i finalnie doprowadzi do zwiększenia sprzedaży.

 

Dla jakich branż

Działania merchandisingowe to narzędzie pomocne w zwiększeniu sprzedaży zarówno u producentów jak i detalistów. Możemy je zastosować dla każdego produktu, punktu sprzedaży, czy każdej branży. Szczególnie skuteczne są działania merchandisingowe w branży spożywczej, ponieważ około 75-80% decyzji o zakupie konkretnego produktu żywnościowego podejmowanych jest w sklepie – przed półką! Inne branże, np.: elektroniczna, budowlana, odzieżowa, kosmetyczna, motoryzacyjna czy wnętrzarska również nie mogłyby skutecznie działać bez wykorzystywania merchandisingu.

Pamiętajmy, że obecnie wszystkim brakuje czasu, a zakupy trwają coraz krócej. Mamy tylko kilka sekund, by danym produktem zainteresować odwiedzających sklep i wzbudzić w nich zainteresowanie na pierwszy rzut oka. Kto zadba o półkę i ekspozycję towaru lepiej niż kompetentny merchandiser? 

 

Dlaczego warto wdrożyć

Właściwe rozmieszczenie towarów i ekspozycja wybranych produktów pozwala efektywnie dotrzeć do klienta i zachęcić go do zakupu. Co finalnie przekłada się na zwiększenie sprzedaży. Z powodu dynamicznych zmian rynkowych i digitalizacji handlu działania merchandisingowe są obecnie jednym z najważniejszych elementów wspierających sprzedaż. Producenci, chcąc wyróżnić się na tle konkurencji i wśród ogromu bodźców zwrócić uwagę klienta na konkretny produkt, potrzebują procesu, który zapewni efektywny monitoring i szybkie reagowanie na sytuacje pojawiające się w sklepie. Merchandising gwarantuje: zwiększenie widoczności towaru na półce, monitoring dostępności produktów i zapobieganie OOS (tj. Out-of-Stocks), zadbanie o produkt poprzez stosowanie najlepszych standardów ekspozycji, kontrolę cen i promocji centralnych, wdrożenie nowości oraz obserwowanie poczynań konkurencji.

Warto podkreślić zalety płynące z wdrożenia omawianych działań z naszą agencją marketingową 4MAT. Skorzystanie z naszych usług pozwala na redukcję kosztów, zwłaszcza na struktury handlowe, oszczędność czasu, który byłby niezbędny na rekrutacje, szkolenia, procesy wdrożeniowe i rozwiązywanie bieżących problemów, eliminuje również wydatki związane z utrzymaniem floty i narzędzi do raportowania. Możemy również połączyć merchandising z innymi skutecznymi działaniami promocyjnymi z naszego portfolio, by zwiększyć zainteresowanie produktem, czy usługą.

 

Jakie kompetencje powinien mieć dobry merchandiser

Nadrzędnym celem pracy merchandisera jest zwiększenie sprzedaży oraz zadowolenia klientów poprzez kontrolę i nadzór nad prezentacją sklepu. W celu realizacji tych zadań osoba je wykonująca powinna wykazywać szereg istotnych cech. Bardzo ważne są: spostrzegawczość, szybka reakcja i chęć rozwiazywania problemów, rzetelność oraz poszukiwanie rozwiązań, skrupulatność oraz punktualność. Dobry merchandiser powinien łatwo nawiązywać kontakty i budować relacje, a także dobrze znać lokalne zasady w danej hali sprzedażowej. W pracy merchandisera spełnią się osoby lubiące pracę w dynamicznych warunkach, w której będą mogły wykorzystać kreatywność i zmysł estetyczny, zainteresowane rozwojem kompetencji interpersonalnych, szczególnie w nawiązywaniu kontaktów i negocjacjach.

Dodatkowo merchandiser – monter powinien posiadać uprawnienia: na wózek widłowy, elektryczne oraz do pracy na wysokości. U takiej osoby istotne są zdolności manualne, monterskie, techniczne i konfiguracyjne (np. umiejętność zainstalowania aplikacji na TV). Będzie potrzebne również poczucie estetyki, dokładność i precyzyjność, by sprawnie zamontować wymagające technicznie ekspozycje promocyjne.

W przypadku merchandiserów mobilnych istotne jest prawo jazdy, ponieważ opiekują się kilkoma placówkami, które są zobowiązani regularnie odwiedzać, kontrolować oraz przygotowywać raporty funkcjonowania. Dodatkowym atutem jest znajomość branży, w której dana osoba chce pracować.

 

4MAT – ekspert w dziedzinie usług merchandisingowych

Jeśli wzbudziliśmy Twoją ciekawość usługami merchandisingowym, to zapraszamy do kontaktu z nami. W naszej 24-letniej pracy z projektami merchandisingowymi wypracowaliśmy niezawodne rozwiązania i zbudowaliśmy pozycję eksperta w tej dziedzinie. Z chęcią opowiemy, co możemy zaoferować, by poprawić widoczność i wizerunek Twojego produktu w sklepie.