Programy lojalnościowe

Programy lojalnościowe pomagają w budowaniu długotrwałych, pozytywnych relacji z klientem. Długookresowo nagradzają konsumentów za powtarzalność zakupów.

Przybierają różne formy i oferują różne benefity, które może otrzymać klient. Najpopularniejsze opierają się na zniżkach oraz promocyjnych ofertach, zbieraniu punktów wymienianych następnie na upominki, a także ofertach specjalnych tylko dla stałych klientów.

Jakie wyróżniamy rodzaje?

➡️ Programy lojalnościowe B2B – to działania, które sprawiają, że klient zaczyna utożsamiać się z produktami wybranej marki i sam angażuje się w jej promowanie oraz sprzedaż.

➡️ Programy motywacyjne – bywają mylone z programami lojalnościowymi, ale choć podobne w założeniach, skierowane są do pracowników firmy, agentów, partnerów czy sprzedawców, a nie do klientów ostatecznych. Ich ważną częścią jest nagroda za osiągnięcie oczekiwanych wyników.

➡️ Konkursy – mogą być organizowane zarówno dla firmy, jak i konsumentów. Służą podniesieniu poziomu sprzedaży. Mogą motywować pracowników do większego zaangażowania, jak i konsumentów do realizacji większych i częstszych zakupów.

➡️ Loterie – świetnie wpływają na zwiększenie sprzedaży. Jest to także wspaniała okazja, aby zacieśnić więź z konsumentem.

Dla jakich branż?

To jak ogromny potencjał mają obecnie programy lojalnościowe najlepiej wskazują wyniki „Monitora programów lojalnościowych 2020” ARC Rynek i Opinia. Badany odsetek Polaków korzystających z programów lojalnościowych dowodzi, że jest on od kilku lat na zbliżonym poziomie wynoszącym ok. 60%. Spośród tej grupy odsetek osób aktywnie korzystających z programów sięgnął w 2020 roku aż 95%.

Zbudowanie mocnej więzi emocjonalnej konsumenta z marką, szczególnie ważne jest dla branży handlowej, usługowej i produkcyjnej. Producenci w swoich strategiach dążą do tego, by klient zrozumiał, że dana marka najlepiej zaspokaja jego oczekiwania oraz potrzeby, a jej wizerunek odpowiada jego stylowi życia. Zbudowanie takiej relacji, znacząco zwiększa szansę na wierność klienta, który będzie regularnie wracał po zakupy.

Programy dla handlu sprawdzają się zarówno w mniejszych, średnich jak i dużych sklepach. Wielkopowierzchniowe sieci handlowe będą w stanie zorganizować program lojalnościowy dla klientów na szeroką skalę, a właściciele mniejszych sklepów również powinni zwrócić uwagę na ten rodzaj aktywizacji konsumentów. Dzięki temu zbudują pozytywne relacje z klientami i mają większe szanse zwiększyć swoją sprzedaż. 

Dlaczego warto wdrożyć?

Programy lojalnościowe dają korzyści obu stronom. Konsument zbiera punkty, może je następnie wymienić na wartościowe nagrody. Jest zachęcany różnymi promocjami i łączeniem zakupów, by pomnożyć zdobyte punkty. Dla sklepu jest to wsparcie sprzedaży i szansa na zwiększenie wartości średniego koszyka zakupowego oraz zbudowanie silniejszej relacji z klientem. Klient zachęcony pomnażaniem punktów, chętniej dobiera dodatkowe produkty, które później wymieni na atrakcyjne nagrody. Marka zyskuje rozpoznawalność i pozytywne skojarzenia związane ze sklepem. Klienci zaangażowani w taką relację chętniej wracają.

Program lojalnościowy pomaga w optymalizacji oferty, gdyż pozwala na bliższe poznanie grupy docelowej i jej preferencji. Daje cenne dane o najczęściej i najrzadziej kupowanych produktach / usługach. Dzięki temu dowiesz się, którą grupę produktów warto rozwijać i wspierać, a którym poświęcić więcej uwagi.

Pozwala zatrzymać stałych oraz dotrzeć do nowych klientów.  Dodatkowe korzyści wynikające z danego programu pomagają podjąć decyzję o wyborze produktu. Klient chętniej zaufa marce, która daje coś więcej od siebie, w porównaniu do konkurencji, która nie oferuje nic ponad to, za co klient płaci.

Lojalny klient angażuje się w promocję ulubionej marki, poleca znajomym, w ten sposób stając się jej ambasadorem.

Warto też podkreślić, że lojalny klient wykazuje większe zrozumienie do zapłaty wyższej ceny. Dzięki zbudowanej relacji, wie że za danym produktem stoi jakość, której potrzebuje. Gdy staje w obliczu wyboru między dwoma takimi samymi produktami, z których ten znany mu jest droższy, pojawiają się u niego wątpliwości czy tańszy faktycznie będzie dla niego dobry.

Zaletą jest też fakt, że programy lojalnościowe są całoroczne, a sezonowe akcje, np. z okazji świąt dają dodatkowe możliwości skorzystania z promocyjnych ofert, co wzmacnia relację.

Jest to również działanie ułatwiające pozycjonowanie marki w sieciach handlowych, bardzo ważne w kontekście rozpoznawalności marki wśród kupców. Kupcy chętniej inwestują w marki, które są promowane.

Na co zwrócić uwagę?

Zanim rozpoczniesz organizację programu lojalnościowego, zacznij od zbadania poziomu zaangażowania klientów oraz atrakcyjnej akcji reklamowej w różnych kanałach zachęcającej do udziału.

Od strony technicznej ważną częścią będzie karta służąca zbieraniu punktów, jednak coraz częściej odchodzi się od fizycznych kart. Do tego przystępna strona internetowa i aplikacja, by ułatwić klientom proces kolekcjonowania i rejestrowania punktów, pozwalająca wyeliminować konieczność noszenia plastikowych kart. Jedną z najważniejszych funkcji, systemu przeznaczonego do obsługi programu, jest wysyłanie e-maili i SMS–ów oraz powiadomień push. Pozwoli to utrzymać stałe zainteresowanie Twoim programem lojalnościowym.

Świetnym wyborem będą nagrody elektroniczne, np. kupony rabatowe lub vouchery do sklepów i na usługi internetowe. Ich atutem jest dystrybucja: zautomatyzowana i nieporównywalnie tańsza niż w przypadku nagród rzeczowych.

Zapraszamy do kontaktu

Jeśli szukasz profesjonalnego partnera, który pomoże Tobie wdrożyć program lojalnościowy, to zapraszamy do kontaktu z nami.