Materiały POS, czyli materiały wspierające sprzedaż

Jaki jest najlepszy sposób, by w przestrzeni sklepowej informować klientów o promocjach, nowościach, konkursach, przy jednoczesnym zachęcaniu do zakupów?

Co to jest?

Materiały POS, a fachowo POSM („point of sales materials“, czyli w wolnym tłumaczeniu „materiały promocyjne przeznaczone do punktów sprzedaży“), to właściwie wszystkie materiały przeznaczone do promocji i reklamy artykułów w przestrzeni handlowej (oraz przed nią). Mogą być wykonane z różnych surowców, w różnych formatach i znaleźć się dosłownie w każdym miejscu punktu sprzedaży – na półkach oraz nad nimi, na ścianach, na podłodze, pod sufitem, w witrynach i tuż obok kasy. POS-em jest zarówno plakat, naklejka, wobbler, stand promujący nowy rodzaj produktów, zawieszka na butelce, jak również torebka na pieczywo, na której producent lub właściciel sklepu umieścił swoje logo. Wszystko, co znajduje się w przestrzeni punktu sprzedaży (ale też i to, co klient może zabrać ze sobą do domu, np.: katalog, ulotka, folder), a wspomaga sprzedaż lub ułatwia komunikację z klientem, jest POS-em.  

Jakie są rodzaje?

Na prężnie rozwijającym się rynku POS mamy coraz to nowe rozwiązania i produkty w zakresie komunikacji marketingowej w miejscach sprzedaży. Wdrażane są narzędzia, które mają oddziaływać na zmysły inne niż wzrok – chociażby czujniki ruchu, kierunkowe głośniki czy aromatyzery. Wyróżniamy różne kryteria podziału materiałów POS.

Najogólniej możemy je podzielić na dwie grupy – nośniki trwałe i nośniki miękkie:

  • POS miękki – plakaty, ulotki czy inne produkty wykonane z materiałów z roli, tektury lub kartonu. 
  • POS twardy – czyli wykonany z twardych materiałów m.in.: dyspensery, standy, kasetony, kioski, litery przestrzenne, bilownice, kosze zasypowe oraz wszystkie inne produkty wykonane z twardych tworzyw sztucznych, drewna, stali lub usztywnionych tektur albo kartonów.

Dzielimy je także ze względu na ich umiejscowienie w przestrzeni handlowej oraz przeznaczenie:

  • na podłogę: roll-upy, potykacze, pola sign, displaye, stoiska i kioski oraz kosze zasypowe;
  • na ladę: dyspensery, bilownice, standy;
  • na półkę: shelf stopery, wobblery, linery, toppery; 
  • na sufit: hangery i flagietki;
  • reklamowe materiały POS: naklejki, plakaty, broszury, infokioski, tombstony, lustra reklamowe.

POS-y przygotowane przez niektóre marki mogą pełnić również rolę stałego wyposażenia sklepu – są to najczęściej lodówki na napoje konkretnego koncernu lub podświetlane regały na alkohole danego dystrybutora.

Na co zwrócić uwagę?

Szczególnie ważne jest odpowiednie rozmieszczenie POS-ów w przestrzeni sklepu, zgodnie z wytycznymi dla danego rodzaju nośnika opracowanymi na podstawie długotrwałych obserwacji zachowań zakupowych klientów w danym sklepie. I tak w sklepowych alejach należy umieszczać woblery oraz shelf stoppery, a na końcu alei w sklepach wielkopowierzchniowych standy. Przy kasie możemy wystawić na specjalnych stojakach katalogi, ulotki i inne drukowane materiały. Tutaj powinny znaleźć się również informacje o trwających konkursach i promocjach, a na podwieszanych dyspenserach czy „krawatach“ – produkty impulsowe (gumy do żucia, małe opakowania przekąsek). Przy kasie warto też umieścić ekspozycję nowego produktu albo usługi, które zamierzamy niebawem wprowadzić do sprzedaży. Najistotniejsze by te nośniki skutecznie wywoływały u klienta chęć zakupu konkretnego towaru. W tym celu przydatne jest także oznaczenie na POS-ach ceny – może to zwiększyć sprzedaż reklamowanego towaru nawet o kilkadziesiąt procent. 

Zastanówmy się skąd wziąć POSM w przypadku małych sklepów? Każda marka, w zależności od strategii i rodzaju swoich artykułów, produkuje wiele oryginalnych materiałów promocyjnych przeznaczonych do punktów sprzedaży. Niekiedy są to samodzielne kartonowe standy z miejscem na produkty, innym razem naklejki, wobblery, shelfstoppery, świecące ramki wyróżniające produkt spośród innych na półce, a także wszelkiego rodzaju zawieszki na butelki czy słoiczki. Każdy z tych materiałów właściciel sklepu może otrzymać od przedstawiciela handlowego konkretnego brandu albo bezpośrednio od producenta. Wystarczy tylko zapytać jakiego rodzaju POS-ami firma dysponuje, zastanowić się czy będą odpowiednie do naszego punktu sprzedaży i zgłosić chęć ich wykorzystania. Przedstawiciele handlowi na pewno nie odmówią pomocy w zorganizowaniu i zainstalowaniu odpowiednich materiałów promocyjnych – stanowią one bowiem doskonałe wsparcie sprzedaży. Dla nich ważna jest nie tylko implementacja POS-ów promujących produkt, informujących o nowościach, akcjach konkursowych czy towarzyszących aktualnej kampanii reklamowej w mediach, ale również otrzymane od właścicieli sklepów informacje zwrotne, czy dany POS sprawdził się, pomógł zwiększyć sprzedaż, wzbudzał zainteresowanie lub zachęcał do wzięcia udziału np. w loterii.

Jako 4MAT, współpracując od lat z wieloma markami i produkując materiały POS wiemy, jak cenne są powyższe opinie. Dzięki nim trafnie możemy określić, jakie materiały są najbardziej skuteczne, na jakie formy i akcje promocyjne klienci zwracają szczególną uwagę i które z nich zapadają im w pamięć. Cenne są również wskazówki techniczne dotyczące estetyki, jakości i trwałości materiałów, z których zostały wykonane POS-y, sposobu oraz stopnia skomplikowania ich montażu i demontażu. To niezwykle istotne, gdyż wszelkiego rodzaju materiały służące promocji powinny być atrakcyjne, profesjonalnie wykonane oraz łatwe w zastosowaniu i wymianie. Jeśli z jakiegoś powodu są uszkodzone, wadliwe należy je niezwłocznie usunąć, aby nie odstraszały klientów i nie zagrażały ich bezpieczeństwu. Dlatego niektóre agencje, jak 4MAT, oprócz produkcji, realizują również dystrybucję, a w razie potrzeby, montaż i jeśli zachodzi taka konieczność, demontaż wskazanych materiałów.

Dlaczego warto je stosować?

Główną funkcją materiału POS jest zakomunikowanie konsumentowi o istnieniu konkretnego produktu czy usługi, przybliżenie unikalnych cech reklamowanego towaru oraz rozbudzenie w Kliencie potrzeby dokonania zakupu poprzez oddziaływanie wprost lub na jego podświadomość. POS-y wyróżniają produkty na tle innych, utrwalają ich wizerunek i przyczyniają się do budowania wizerunku samej marki. Z wieloletniego doświadczenia agencji 4MAT, współpracującej zarówno z międzynarodowymi brandami jak i detalistami, możemy śmiało powiedzieć, że materiały POS wzmacniają nie tylko sprzedaż, ale również utrwalają więź konsumenta z marką oraz… z detalistą. I nawet jeśli przez niektórych właścicieli małych sklepów uważane są za wroga sprzedaży (bo „zagracają“, bo „denerwują“ klientów) w rzeczywistości są jej sprzymierzeńcem. To, jak będą się prezentowały w punkcie sprzedaży, czy będą atrakcyjne dla klientów, zależy tylko od przemyślanej strategii właściciela sklepu obejmującej odpowiedni dobór nośników, ich wygląd, format i charakter. A wybór POS-ów mamy naprawdę ogromy.

Poznaj najpopularniejsze POS-y i dobierz najbardziej odpowiednie do swojego punktu sprzedaży:

sticker – naklejka. Może być niewielka, naklejana bezpośrednio na produkt (lub w jego pobliżu) albo wielkoformatowa (naklejana np. na chłodnie, lady, witryny sklepowe, podłogę itp.);

booklet – rodzaj wielostronicowej, składanej, samoprzylepnej mini-ulotki. Umożliwia przekazanie dużej ilości informacji na pojedynczej etykiecie umieszczonej na niewielkiej powierzchni produktu;

wobbler – niewielka, ruchoma reklama przyczepiana do półki z produktami za pomocą przezroczystego paska tworzywa lub aluminiowego wysięgnika czy sprężyny;

shelf-liner – listwa reklamowa umieszczona bezpośrednio na brzegu półki;

dyspenser – stojak z „kieszeniami “, przeznaczony do prezentacji i „wydawania“ drukowanych materiałów promocyjnych oraz drobnych produktów;

topper – element informacyjno-reklamowy umieszczony nad półką/regałem lub u szczytu standu czy innej formy eksponującej produkty, stanowiący główny wyróżnik;

hanger – wisząca forma POS-a typu plakat, tablica, plansza lub reklama przestrzenna zawieszana najczęściej pod sufitem

krawat – wąski, podwieszany pasek, wykonany z tworzywa sztucznego, do którego za pomocą klipsów lub haczyków przyczepione są promowane produkty (np. paczki z przekąskami, jednorazowe maszynki do golenia itp.), gotowe do „zrywania“ przez klientów. Niekiedy krawatem nazywany jest wąski podwieszany display z półkami/ indywidualnie zaprojektowanymi uchwytami, umieszczany zazwyczaj przy półkach regałów;

bilonownica – podkładka wykonana z grubego szkła lub tworzywa z indywidualną grafiką – reklamą, przeznaczona do wydawania reszty;

flagietki – niewielkie chorągiewki reklamowe (trójkątne lub prostokątne) montowane na sznurku;

roll-up – zwijane do zazwyczaj aluminiowej kasety medium z nadrukiem reklamowym, które po rozłożeniu przypomina rodzaj wysokiego, wolnostojącego plakatu;

pole sign (bocian) – tablica reklamowa zamocowana na jednej lub dwóch rurkach/nogach, umieszczana zazwyczaj na stołach ekspozycyjnych lub pośrodku wysp paletowych;

display – zazwyczaj rodzaj wielopółkowego regału/stojaka o charakterze krótkoterminowym (wykonany z tektury) lub długoterminowym (wykonany z materiałów permanentnych), przeznaczonego do ekspozycji produktów;

lightbox – podświetlana reklama w formie kasetonu z umieszczonym w środku plakatem lub naniesioną grafiką reklamową czy logotypem;

potykacz – trójkątny stojak wykonany z dwóch tablic reklamowych połączonych górną krawędzią, przeznaczony do ekspozycji przed wejściem do punktów sprzedaży.

Zapraszamy do kontaktu!

Skuteczna implementacja materiałów POS pozwoli poprawić wyniki sprzedażowe produktów. Warto więc powierzyć te kwestie profesjonalistom. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o naszych możliwościach produkcji materiałów POS dla Twojej przestrzeni handlowej, skontaktuj się z nami. Chętnie wesprzemy Twój biznes.